Ne várj hétfőig!

“Majd hétfőn elkezdem. Majd hétfőn újrakezdem. Még van három nap jövőhétig. Minek lássak neki pont a hét közepén?” Ismerősen hangzik? Akkor ez a cikk neked való!

Ma reggel Béres Alexandra volt a Mokka vendége, ahol az volt a téma, hogy már most ideje elkezdeni edzeni meg odafigyelni az étkezésünkre, ha fogyni szeretnénk vagy csúcsformába lendülnénk a nyárra.
Kinézve az ablakon, az az elmúlt egy napban megszokott látvány fogadott, hogy zuhog az eső és pocsolyák borítják az aszfaltot és minden szürke, sáros, melankolikus. Nem is értettem, miért kell erőltetni ezt a lendüljünk-formába-a-nyárra témát. Aztán rájöttem. Mert MÁRCIUS van.

Itt a tavasz nem hivatalosan első napja – hiszen csillagászati szempontból még tél van -, egyre közelebb kerülünk a nyári esküvőkhöz és itt az idő edzeni, egészségesebben enni, na meg persze leadni a télen felszedett plusz kilókat vagy csak szimplán még inkább odafigyelni a fittségünk fenntartására a vészesen közelgő bikiniszezon miatt, hogy idén aztán tényleg mindenki minket bámuljon a strandon, de annyira, hogy még a lángos is kiessen a szájából. Legalábbis a magazinok és tévéműsorok szerint.

 

Majd hétfőn

Fogadjunk, hogy télen is fogadkoztál már, hogy “majd tavasztól végigcsinálok egy intenzív fogyókúrát. Na, jó, majd jövőhéttől csinálom végig. Oké-oké, akkor majd hétfőn elkezdem.” Nézzük, miért is helytelen ez a taktika és miért nem érdemes halogatni azt, aminek úgyis be kell következnie!

Halogatás mesterfokon

Ha te is rendszeresen elodázol, arrébb tolsz bizonyos teendőket a naptáradban mindenféle indok nélkül, akkor sajnálattal kell közölnöm, hogy krónikus diszfunkcionális halogatásban szenvedsz.
Ha egy dolog elhalasztásának van releváns oka, akkor az csak funkcionális halogatásnak minősül, mint, amikor nem mész edzeni, mert fáj a hasad és egy nappal később pótolod be.
Abban az esetben viszont, ha csak mindenféle kifogást gyártasz és gyakran azt sem tudod már, milyen teendőt mikorra toltál el: sajnos megrögzött, mesterdiplomás halogatónak nyilvánítalak.

A “majd hétfőn elkezdem” mondat, kifogás és társadalmi jelenség is egy ilyen diszfunkcionális halogatásnak nevezhető, hiszen szinte bármit, bármikor el lehet kezdeni, nem kell hétfőig vagy egy bizonyos dátumig várni.
Valószínűleg azért kedveljük mégis ennyire a hétfőket, hiszen az a hét vagyis egy új időszak kezdetét jelenti, s megnyugtató érzés, ha naptárilag is egy új időszakban vágunk bele valamibe. Pedig bármikor elkezdhetünk változtatni, hiszen nem az a lényeg, hogy mikor, hanem, hogy egyáltalán megcsináljuk.

Tervezz előre!

Vannak, akik lázba jönnek az alábbi képek láttán – mint én – és imádnak tervezni, listákat írni, kiemelni, bejelölni, aláhúzni, rangsorolni, dokumentálni, de vannak, akik egyenesen rosszul vannak már a határidőnaplók láttán is.
Egy életmódváltás esetében azonban, mégis jóval praktikusabb, ha tervezünk, ha magunknak adunk határidőket, ha leírjuk, mit és mikor szeretnénk elérni, aztán pipálgatunk vagy ikszelgetünk, hogy mi sikerült és mi nem.
Így már a hétfői kezdés sem fontos, hiszen a saját naptárunk, illetve terveink szerint éljük napjainkat, nem pedig a mindenki által használt, mainstream (:D) naptár alapján.

Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!

Elég sablonos ez az idézet, de hát, mit lehet tenni, ha egyszer igaz?
Egy nap 86 400 másodperc áll rendelkezésedre, amiről mind te döntesz, hogy mire és hogyan használod fel!
Hogyha valamibe belevágsz, legyen az életmódváltás, tanulás, szakdolgozatírás, egy új projekt vagy bármi, nagyon fontos, hogy minden nap foglalkozz vele legalább egy kicsit. Hogy nap, mint nap, tegyél érte valamit.
Ha lehetőséged van edzeni és tulajdonképpen unatkozol is, mert van egy óra szabadidőd este, amíg vársz a barátodra, eddz/írj/tanulj! Ne keress kifogásokat, ne zavarjon, hogy csak csütörtök van és csak négy nap múlva kellene elkezdened a bikini projektet/következő fejezetet/tételt.
Használd ki a lehetőségeket, járj nyitott szemmel és ne halaszd holnapra vagy hétfőre, ha nincs rá racionális indokod.

Az este is a nap része

Sokan azért hagyják abba a fogyókúrát, az egészséges étkezést, az edzést, mert a nap első felében elkövettek valamilyen hibát.
Ittak egy karamellás lattét, ettek egy kókuszkockát ebéd után vagy elaludtak és nem volt idejük futni reggel. Aztán úgy vannak vele, hogy már úgyis mindegy, hagyjuk az egészet, majd hétfőn folytatják és esznek még egy tábla csokit, csakhogy még jobban kiélvezzék az “elrontott” napot.

Holott, az este is a nap része, amikor a napközben elkövetett “óriási bűnöket” úgymond, helyre lehet hozni. Meg kell engedni magunknak ennyi szabadságot. Belátjuk, hogy oké, ezt lehet, hogy nem kellett volna, de egy kemény edzés és volt nincs karamellás latte vagy kókuszkocka! A reggeli futás is bepótolható. Ha sokat ettünk napközben, jöhet a könnyű saláta vacsorára. Ha nem adjuk fel egy kis, megbocsátható és egyáltalán nem visszafordíthatatlan ballépés miatt, sokkal jobb lesz a közérzetünk és nem megy kárba egy értékes nap sem az egészséges életmód tekintetében. Senki sem tökéletes, akkor egy életmódváltás miért lenne az?

Az újrakezdés a legnehezebb

Azért szeretjük még a hétfőket, mert az újrakezdést is jelentik – olyan, mintha tiszta lappal indulnánk. Az életmódváltásokat vagy a fogyókúrák újrakezdését viszont csak még nehezebbé teszik, amik egyébként sem könnyűek. Tapasztalatból tudom.

Mielőtt egy egész nyárra Görögországba költöztem, hetente négyszer edzettem, hónapokig nem ettem gumicukrot meg csokit, annyira szerettem volna, hogy gondtalan, igazi bikinibody-s nyárnak nézzek elébe. És így is lett. Annyira élveztem, hogy megcsináltam, hogy teljesen fitt vagyok, hogy aztán egy darabig nem is edzettem és minden görög ebéd után – mert minden főételnek ugyanolyan íze volt – fagyit ettem, mondván, hogy úgyis annyit dolgozok, az elég cardio nekem. Később meg annyi minden történt velem és körülöttem, hogy időm sem volt magammal vagy az életmódommal foglalkozni – néha azért úsztam egy kicsit.
Csak, amikor hazaértem és ráálltam a mérlegre illetve megláttam magam egy egész alakos tükörben (mert az nem volt a házunkban, a csótányokkal ellentétben) jöttem rá, hogy bizony nem ártott volna, ha edzek és, hogy pár hónap alatt hogy tönkre lehet tenni egy fél év alatt elért eredményt.

Kész kínszenvedés volt újrakezdeni. Három hónap kihagyás után újra eljárni edzeni vagy későn este betenni egy Béres Alexandra videót… Szinte esélytelennek tűnt, hogy újra ugyanolyan állapotba kerüljek, mint mielőtt kezdetét vette a nyár. Aztán szép lassan, fokozatosan nekivágtam. Először elkezdtem újra edzeni. Aztán odafigyeltem arra, hogy mit eszek. Aztán nem. Aztán megint.
Közel kétszer annyi idő kellett, hogy visszafogyjak a kedvenc 36-os Zara nadrágomba és ugyanolyan fittnek – ha nem fittebbnek – érezzem magam, mint korábban.

Szóval igen, az újrakezdés szörnyű és szívás minden tekintetben, de ebben az esetben sem az a fontos, hogy hétfőn kezdjük el. Az a lényeg, hogy fokozatosan szoktassuk vissza a szervezetünket és újra leljünk rá a mozgás, egészséges táplálkozás örömére – még akkor is, ha hiányzik a gyros vagy a fagyi ebéd után!♥ :D

Ahhoz, hogy elkezdjünk valamit, nem egy hétfő kell, hanem az, hogy tényleg akarjuk és elszánjuk magunkat, érezzük azt, hogy most aztán ha törik, ha szakad, meg fogjuk csinálni. Nem árt néhány terv vagy egy-két dátum, előre kitűzött cél sem, amikhez tartjuk magunkat, de azt is fontos tudni, hogy nem dől össze a világ vagy egy életmódváltás akkor sem ha néha hibázunk.
Itt a tavasz, itt a mai nap – még nem késő elkezdeni! ♥

Simon Boglárka
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s