Az egészséges életmód a legjobb diéta

Egy nagy eseménykor mindenki szeretne a legjobb formájában lenni és a lehető legjobban kinézni – különösképpen az esküvője napján. Még nem késő belevágnod az életmódváltásba!

Egy menyasszony életében pont elég szervezni és tervezni való van, kinek van ideje még az alakja miatt is aggódni? Pedig a nagy napon mindenki a legjobb formájában szeretne tündökölni. A stresszes helyzetek viszont, mint tudjuk, nem éppen a legegészségesebb falatokat követelik meg: sokkal egyszerűbb a tévé előtt pihenni egy rohangálós nap után, amíg kisül a mirelit pizza, mint zöldségeket aprítani és csirkemellet grillezni vagy megcsinálni egy 15 perces hot body edzést.

Annak ellenére, hogy a mirelit pizza elkészítése nem igényel állandó jelenlétet és a sütés közben pihenni lehet a kanapén, sokkal előnyösebb lenne az emberi szervezet számára a grillcsirke – zöldsaláta párosítás és hosszabb távon meg is térül a befektetett energia – ami összességében csak percekkel több, mint, amennyit a mirelit pizza elkészítéséhez áldozunk fel.

Mivel nem vagyok sem dietetikus, sem életmód tanácsadó, sem személyi edző és még pilates oktató sem, ezért nem mondom, hogy az általam bemutatott életmód a leghatásosabb, mivel szerintem mindenki el tudja dönteni, hogy mit követ és mit nem. Csak tippeket adok, hogyan könnyíthetitek meg az egészséges életmódra kapcsolást és bemutatok néhány trükköt, amelyek nekem beváltak és segítségükkel sikerült háttérbe szorítanom a gumicukrokat meg pizzákat, és fittnek, egészségesnek érezem magam, úgy, hogy nem kell szigorú diétát tartanom.

Clean Eating – Az a híres tiszta étkezés

Mindenhol szembejönnek a cleaneating hashtagek, a cikkek a tiszta étkezésről, a bejegyzések a maglisztekről és a képek a növényi alapanyagokról, a mindenmentes táplálkozásról, na de konkrétan mit jelent az, ha valaki tisztán étkezik?

Nem, nem a tányérok és evőeszközök alapvető higiéniájára vonatkozik, hanem arra, hogy, aki ezt az életmódot követi, az megválogatja, hogy mit eszik és mindig megnézi az ételek címkéjét, s az összetevők, elkészítési mód alapján mérlegel. A tiszta ételek NEM tartalmaznak felesleges adalékanyagokat, mesterséges összetevőket, tartósítószereket, indokolatlan mennyiségű (állati) zsírt, cukrot és szénhidrátot. Ezeket az ételeket nevezzük whole foods-nak, azaz teljes értékű ételeknek, amelyek megfelelő rost, vitamintartalommal rendelkeznek és támogatják az emberi szervezet egészséges működését. Ha tisztán szeretnél étkezni, akkor nem választasz állati zsírban, olajban sült ételeket, vagy fehér lisztből készült termékeket, amelyeket akár egy évig is el lehet tárolni, hanem olyan alternatívákat keresel, amelyek jóval egészségesebbek, frissebbek és könnyen helyettesítik a szervezetre inkább negatív hatással lévő élelmiszereket.

Tehát: válassz mindig szezonális, friss, vitaminokban gazdag gyümölcsöket és zöldségeket, teljeskiörlésű vagy maglisztből készült péksüteményeket és fehér húsokat vagy növényi fehérjéket és összetett szénhidrátokat, amelyek hosszútávon egészségesebbé és jól lakottá tesznek, nem úgy, mint feldolgozott, mesterséges összetevőket, tartósítószereket, rengeteg cukrot tartalmazó társaik.

Az alapelv az, hogy mindig nézz utána, mit eszel és válaszd a természetes, szezonális és egészséges ételeket, ne egyél semmit, ami mű – hogy a szervezeted ellásd a megfelelő tápanyagokkal!

 

A legfontosabb: szeresd magad!

Fogadd el a tested, szeresd önmagad és NE hasonlítsd magad másokhoz!
Leírni tudom, hogy nagyon könnyű, megvalósítani pedig már sokkal nehezebb.

Próbáld meg szembesíteni magad, hogy ez van, ez vagy Te, ez a tested, aminek lehet, hogy vannak hibái vagy apró tökéletlenségei, de mivel senki sem születik tökéletesnek, ez teljesen normális és képes vagy elfogadni őket. Különben is, ki mondja meg, hogy mi a normális vagy, hogy éppen mi a divat?
Mindenki különböző testalkattal rendelkezik, és attól még, hogy éppen az a divat, hogy minél távolabb legyen egymástól a két combod és át lehessen látni a köztük kialakuló résen, nem kell mindent megtenned és órákat edzened azért, hogy neked is legyen egy csodálatos űr a lábaid között. Pláne akkor, ha alapból tetszik, hogy nőies az alakod és nem piszkafa lábaid vannak. És ez fordítva is igaz, ha vékonyak a lábaid és szereted őket, nem fogsz hirtelen 2 kiló combizmot vagy zsírt építeni, csakhogy a jövőbeli divat kedvéért összeérjenek a combjaid. :D Sőt, lehet, hogy nem is menne, akármennyire próbálkozol.

Fogadd el a testalkatodat és lásd be, hogy mindenkinek más tetszik és minden szervezet számára más a jó, mindenki máshogy működik. Lehet, hogy még koplalással sem tudnál nagyon durván lefogyni, mert alapból széles a csípőd és nőies a testfelépítésed, de az is lehet, hogy az egész napos evéssel sem tudnál elhízni, mert annyira törékeny, karcsú testalkattal rendelkezel. Ezért fontos, hogy a testalkatodnak megfelelő ruhákat, diétákat, mozgásformákat kövesd és válassz személyre szabott megoldásokat, kísérletezd ki, hogy számodra, a te szervezeted számára, mi a jó és mi nem!

Engedd meg magadnak, hogy ne legyél tökéletes, hogy legyenek hibáid – ez nem csak a külsődre igaz – és legyen meg benned az erő, hogy tegyél a céljaidért. Nincs nagyobb kincs az egészségnél – az összes életmód, sport és kezelés azt szolgálja, hogy minél egészségesebb legyél. Élvezd az életet, az evést, de azért válassz egészséges ételeket, mozogj, néha egyél olyan dolgokat, amelyeket csak úgy megkívánsz és NE görcsölj rá semmire – akkor sem ha az esküvőd előtt állsz! Nem éri meg. Pár plusz kiló miatt meg pláne nem! Love yourself. ♥

 

Move your body – Mozogj sokat!

A mozgás nagyon fontos, ezt mindenki tudja. Rávenni magunkat viszont már nem annyira egyszerű, mint azt mondani, hogy heti háromszor egy órát kell sportolni. Főleg akkor, hogyha dolgozol, suliba jársz, tanulsz, más hobbijaidnak élsz vagy esetleg a családoddal szeretnél tölteni egy kis időt.
Éppen ezért nagyon fontos az, hogy olyan mozgást végezz, amit szeretsz, élvezettel csinálsz és csak “félig halsz meg közben”. Ha tehát nem sportoltál évekig és utána elmész egy zsírégető edzésre, amit annyira nehéznek és megerőltetőnek találsz, másnap pedig felkelni is alig tudsz, mert fáj mindened, hogy elmegy tőle a kedved, az nem éppen a megfelelő edzésforma, és lehet, hogy egy életre megutálod az összes közös edzőtermes ugrálós zsírégető edzést. Lehet, hogyha edzettebb állapotban próbáltál volna ki egy hasonló óratípust, akkor most fanatikus lennél és minden percét élveznéd.

Fokozatosan szoktasd hozzá magad a rendszeres mozgáshoz és találd meg azt, ami a legközelebb áll a testalkatodhoz és a stílusodhoz: ehhez sok időre lehet szükség. Viszont ha megtalálod azt, ami számodra a legjobb, akkor kihívásokat, célokat tűzhetsz ki magad elé – szintén fokozatosan -, amelyeket mindig élvezet lesz teljesíteni és motiválnak is a rendszeres sportolásra. Kísérletezz, variáld a mozgásformákat, figyeld meg, hogyan változik a tested és edzés közben sem kell másokhoz mérned magad – mindig csak a saját céljaidat valósítsd meg. Ezek a célok jobb, ha kicsik, hogy minden sportolás alkalmával elégedett legyél, hogy húú, most 5 másodperccel jobb időt futottál vagy 3 másodperccel tovább tartottad ki a jógapózt. Ezek igenis nagy dolgok!

Mikor és mennyit mozogj? Akkor és annyit, amennyi jól esik. Mindenki a heti minimum 3×1 órát javasolja, de nem lesz semmi bajod, ha 5×20 percet mozogsz, vagy minden nap elmész fél órát sétálni – az a lényeg, hogy hetente legyen pár óra, amikor csak magaddal foglalkozol és megmozgatod a tested. Az pedig, hogy ez órákra lebontva, hogyan jön ki, az szintén egyénfüggő – van, aki minden reggel fut 4 kilométert, van, aki heti 2 alkalommal aerobicozik, akad olyan, aki heti 3x jógázik és 2x megy el futni.. a lehetőségeknek csak a képzelet szab határt és az, hogy kinek mennyi ideje van. Az viszont elengedhetetlen, hogy pihenőnapokat is tarts, amikor a testednek lesz ideje regenerálódni.

 

Igyál sok vizet!

A mozgás és az egészséges étkezés mit sem ér, ha nem hidratálod kellőképpen a szervezetedet és nem fogyasztasz elég vizet. Azt mondják napi 2-3 liter víz fogyasztása szükséges, de személyre szabottan is ki tudod számolni a testsúlyod, magasságod alapján, hogy mennyi folyadékbevitelre van szükséged egy nap. A víz mellé jöhetnek a smoothiek, gyümölcsturmixok vagy a különböző gyümölcsökkel, mentalevéllel, uborkával ízesített vizek is, de azoknak is a természetes változataik. Kezdd a napot egy pohár szénsavmentes vízzel, ami beindítja az emésztést, serkenti a keringést, salaktalanít és felfrissít!

Ha nehezen tartod be és elfelejtesz inni (mint én:D), akkor nagyon hasznos applikáció lehet neked a Water Your Body, ami ugyanezen az elven működik: megadod a paramétereidet, ő megmondja mennyit kell innod és óránként a vízzubogás hangjával figyelmeztet is, hogy igyál. Beállíthatod, mekkora pohárból iszol, elhalaszthatod a jelzéseket, ha éppen nem érsz rá – szóval nagyon hasznos kis applikáció ez, amíg nem megy az idegeidre, hogy vízcsobogás hangot ad ki a telefonod óránként.

 

Azok a gonosz szénhidrátok

Az emberi szervezetnek szüksége van szénhidrátokra, amelyekből képes energiát nyerni – erre talán emlékezhetsz is az általános iskolából a táplálkozási piramisból. A szénhidrátok cukor, keményítő és rost formában fedezhetőek fel. Mindhárom különbözik felépítésében, összetettségében.

Egyszerű, vagyis gonosz, rossz szénhidrátnak nevezzük a cukrot és keményítőt tartalmazó üdítőket, fehér lisztet, s az abból készült péksüteményeket, termékeket, ételeket – ezek kerülésére int mindenkit Schobert Norbitól és Rubint Rékától kezdve, Béres Alexandrán át, a testépítőkig, személyi edzőkig és dietetikusokig mindenki, aki ért az egészséges táplálkozáshoz. Nem véletlenül, hiszen ezek a szénhidrátok csak gyorsan megemelik a vércukorszintet – azaz magas a glikémiás indexük -, viszont a szervezet számára sok más hasznos tápanyagot nem tartalmaznak, könnyen zsírrá alakulnak.

Jó, vagyis összetett szénhidrátoknak tekinthetők a teljes kiörlésű lisztből készült sütemények, termékek, a zöldségek, a zab, a barnarizs és az egyéb különböző, újszerűen divatos köretek, mint a quinoa, bulgur, kuszkusz és társaik. Ezek a hosszan tartó jóllakottság érzését biztosítják, hiszen nem emelik meg gyorsan a vércukorszintet és hasznos tápanyagokat, vitaminokat, rostokat tartalmaznak. Aki egészségesen szeretne étkezni, az jól tudja, hogy csak ezeket a szénhidrátokat érdemes fogyasztania, és, hogy ezektől egyáltalán nem kell tartania.

 

A kevesebb több

A legnagyobb hiba, amit egy életmódváltás vagy fogyókúra során elkövethet valaki, az az, ha koplal. Az éhezés nem vezet sehova, a szervezet vész üzemmódba kapcsol és igaz, hogy elkezdi lebontani a tartalékokat (előbb-utóbb), de az is igaz, hogy a következő étkezésekkor gyorsabban kezd raktározásba – így alakul ki az ominózus jojó effektus.

Egyél naponta 5x kisebb adagokat, legyen meg a reggeli, ebéd, vacsora és közben két uzsonna. Ez a rendszer segít kiküszöbölni a hirtelen feltörő éhségérzetet, ami arra késztetne, hogy gyorsan megegyél három tányér paprikás krumplit kenyérrel, majd egy dobos tortát. Ha egészségesen eszel, akkor lényegében többet ehetsz, hiszen általában az egészséges ételek kevesebb kalóriát is tartalmaznak. Arra azonban ügyelj, hogy nem minden egészséges, amire rá van írva, hogy diétás!

 

Nincs több kalóriaszámolás!

Az előbb használtam először a kalória szót, ami egy diéta cikkben elég furcsa lehet. Ennek az az oka, hogy a kalóriaszámlálás alapvetően egy veszélyes dolog, szerintem nagyon könnyű túlzásokba esni és még a levegő, ízesített víz kalóriatartalmát is gondosan összeadni, majd átlépni a napi limitet 2,8 egységgel és másnap kevesebbet enni vagy megbüntetni magad óriási vétkedért.

Manapság minden a kalóriák körül forog. Az a jó, ha nulla vagy 0,1 valaminek az energiatartalma – mert akkor olyan, mintha nem is ennél vagy innál semmit… Valóban vannak olyan ételek, amelyeknek az emésztése és lebontása több energiát igényel, mint amennyit az önmagában tartalmaz, de azt lásd be, hogy egy doboz zérókóla hiába tartalmaz 0,1 kalóriát (vagy mennyit), attól még sokkal egészségesebb ha egy frissen facsart gyümölcslét iszol, amiben viszont lehet, hogy 250 kalória is van.

Akinek beválik a számolgatás, az használja bátran, viszont tartsd szem előtt, hogy nem minden a kalóriatartalom, sokkal fontosabb az, hogy egy adott étel vagy ital milyen összetevőkből áll és mennyire van pozitív vagy negatív hatással a szervezetre. És legfőképpen, ha elmész valahova, ne a 756 kalória lebegjen a szemed előtt a light carbonara szószos brokkolis teljes kiörlésű tészta képe helyett, ne tekints veszélyes kalóriabombaként az ételekre!

 

Viszlát önsanyargatás! Au dieu!

Ahogyan a mániákus kalóriaszámlálgatásnak, úgy a nagyon szigorú diétáknak is ideje búcsút inteni, ha tényleg egészséges életmódot szeretnél folytatni. Semmi értelme napokig, hetekig vagy hónapokig sanyargatnod magad és olyan ételeket enned, amiket ez idő alatt meg is utálsz vagy alapból nem kedvelsz, hiszen utána alig fogod várni, hogy ehess valami nem “fűrészpor ízűt” (gondolok itt most a porokra/turmixokra/csodaszerekre) és visszatérhess a megszokott étrendedhez.

Próbáld meg először kikísérletezni, hogy az egészséges clean ételekből mi az, ami szóba sem jöhet és mi az, ami nagyon is ízlik és apró célokat kitűzni, hogy mondjuk egy hétig nem eszel csokit és pizzát. Egy hét után, ha mégis pizzát kívánsz, kipróbálhatsz egy zabos-túrós pizzatésztát, ami valószínűleg ízleni fog, aztán a csoki helyett is nézhetsz egészséges süti alternatívákat és így tovább. Egy hónap múlva rá fogsz jönni, hogy szinte mindennek van egészséges(ebb) variációja, szóval igazából nem is kell lemondanod semmiről. És vannak, akik csalónapokat tartanak, hogy hetente egyszer azt esznek, amit csak akarnak – ami nem is olyan rossz ötlet.

 

Az egészséges étkezésnek, ami bármilyen alapelven működhet – most csak a nekem bevált módszereket mutattam be példaként – az a lényege, hogy megtaláld az egyensúlyt és rájöjj, hogy mi az, ami a te szervezetednek jó, mi az, ami nem és, hogy hogyan működik mindez a saját életedben, hogyan tudod beilleszteni a hétköznapjaidba. Ne kövess olyan diétát, ami neked nem jó, csak azért, mert másnak az volt az ideális!

balance

Ha neked szükséged van csalónapra, akkor tarts csalónapot, ha egy hónapig nem eszel gumicukrot, akkor ne is egyél, ha minden nap jógázni szeretnél, akkor jógázz, ha néha eperhabos tortát vagy pizzát akarsz enni, akkor egyél, ha pedig úgy érzed, hogy fáradt vagy, akkor állj meg és pihenj egy kicsit. Ha odafigyelsz a testedre és belátod, hogy mi működőképes számodra, hogyan leszel fitt és egészséges, akkor már nyertél. Ha pedig fogysz is pár kilót az esküvőd napjáig vagy egy kitűzött időpontig, az már csak hab a(z egészséges mandulalisztes gyümölcsös) tortán. Ne versenyezz másokkal, mindig csak magadnak felelj meg és legyél egy kicsit jobb, mint tegnap voltál – és ez nem csak az étkezésre meg a sportra igaz! ♥

Simon Boglárka

 

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s